تاریخچه تیم باشگاهی منچستر یونایتد
نوشته شده توسط : علی

منچستر یونایتد یکی از باشگاه‌های فوتبال حرفه‌ای لیگ برتر انگلیس است. این باشگاه دارای استادیومی اختصاصی به نام الد ترافورد با ظرفیت ۷۵.۰۰۰نفر در حومه‌ی شهر منچستر است که بعد از ویمبلی بزرگ‌ترین استادیوم بریتانیا محسوب می‌گردد . بنا بر گفته سر بابی چارلتون به این ورزشگاه «تئاتر رویاها» نیز می‌گویند.

امروزه این باشگاه با داشتن حدود هفتاد و دو میلیون هوادار در تمام دنیا،پر طرفدارترین تیم در جهان است.

این تیم پرافتخارترین تیم لیگ فوتبال بریتانیا نیز هست که در طی بیست سال از سال ۱۹۸۶ توانسته ۱۸ بار عنوان قهرمانی مسابقات مختلف را کسب کند. منچستریوتایتد اولین قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را با پیروزی ۴ بر ۱ در برابر بنفیکا در سال ۱۹۶۸ کسب کرد.همچنین این باشگاه با قهرمانی در ۱۱ جام حذفی انگلستان،پرافتخارترین در این زمینه می باشد.

از سال ۱۹۹۰ باشگاه منچستر یونایتد یکی از ثروتمند ترین باشگاه های دنیا است و تا به امروز که در رتبه چهارم ثروتمندترین باشگاه ها قرار دارد، دچار لغزش نشده است.

از نوامبر ۱۹۸۶ تاکنون، مربی مشهور اسکاتلندی، سر الکس فرگوسن، سکان هدایت
تیم را در دست دارد. گری نویل نیز بعد از خداحافظی روی کین از فوتبال در
سال ۲۰۰۵، کاپیتانی تیم شیاطین سرخ را بر عهده گرفته است

 

شهر منچستر با داشتن موقعیت قوی تجاری واستادیوم بزرگی چون اُلد ترافورد، تا به حال میزبانی موفقی را انجام داده که آخرین بار آن بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ بین تیم های یوونتوس و میلان بود با این حال نباید توفیق منچستر را از لحاظ فوتبال تنها به این استادیوم اختصاص داد و باید عواملی چون باشگاه های حرفه‌ای که بالغ بر ۸ تیم است را به آن اضافه کرد. البته موفقیت این شهر تجاری تنها به خاطر فوتبال نیست، بلکه باید عواملی دیگر چون انقلاب صنعتی که از منچستر شهری مدرن خصوصاً در صنعت نساجی (کاتن پولیس) ساخت را در آن سهیم کرد. از لحاظ منابع تفریحی و ورزشی، منچستر بعد از دوران تجدد تقریباً به شهری کامل بدل شده است.

منچستر یونایتد در گذر زمان این باشگاه در سال ۱۸۷۸ توسط لانکاشایر و یورک‌شایر (Lancashire & Yorkshire) متعلق به کارکنان راه‌آهن تأسیس شد. در سال ۱۸۸۵ تیم فوتبال حرفه ای را بنیان نهاد و در سال ۱۹۰۲ به همین نام شناخته شد. این باشگاه از آن مردان عادی جامعه بود؛ افرادی که در شرکت راه‌آهن یا کارخانه های ذغال سنگ کار می کردند و برای تفریح به این باشگاه می آمدند و عضو آن بودند.

اعضای این باشگاه در سال ۱۸۸۶ اولین افتخار خود را کسب کردند. آنها توانستند جامی که خود آن را ترتیب داده بودند را دریافت کنند نام این جام «سنیور کاپ منچستر» بود که در آن شرط سنی برای شرکت در آن نبود. با کار و
تلاش فراوان تیم در سال ۱۸۹۲ به لیگ انگلیس ملحق شود . در سال ۱۹۰۲ آنها با بدشانسی مواجه شدند و پس از ورشکسته شدن باشگاه فردی به نام هری استافورد آن را خرید. او شروع به خرج کردن برروی این تیم کرد.

در سال ۱۹۰۳ به طور رسمی اولین مربی برای منچستر استخدام شد. نام این مربی ارنست ماگنل بود. روز به روز بر کیفیت بازی منچستری‌ها افزوده می شد آنها راه ترقی را خوب پیدا کرده بودند. یکی از خریدهای آن روزهای منچستر بیلی مردیت بود که یکی از بهترین های آن زمان فوتبال بود. آنها توانستند با مردیت اولین عنوان قهرمانی رسمی خود را در لیگ انگلستان که به تازگی حرفه ای شده بود جشن بگیرند. باشگاه منچستر در سال ۱۹۱۰از مکان اصلی خود واقع در خیابانی معروف به بانک، به محله ی ترافورد منتقل شد .

شیاطین سرخ

تیم فعلی منچستر یونایتد حاصل تلاش سخت مربیان در طول بیش از چهار دهه است. در سال ۱۹۵۸ طی حادثه‌ای غم‌انگیز بیشتر شاگردان مربی موفق تیم- بازبی – بر اثر سانحه هوایی کشته شدند. پس از این سانحه، بازبی با مدیریت صحیح با استفاده از بازماندگان تیم و نفرات جدید موفق شد تیم خود را از نو بسازد و عامل قهرمانی رورانگیز این تیم در مسابقات جام قهرمان اروپا در فصل ۶۸-۱۹۶۷ شود. این افتخاری بود که بازبی به‌عنوان اولین انگلیسی موفق به انجام آن شد[نیاز به ذکر منبع]. آنها بار دیگر توانستند این افتخار را در زمان سر الکس فرگوسن در سال ۱۹۹۹ و در یک فینال سخت و به یاد ماندنی تکرار کنند و تیمشان را صاحب سومین افتخار اروپایی کنند. در آن زمان
منچستر یونایتد در وقتهای تلف شده نیمه دوم و در شرایطی که هیچ امیدی به پیروزی نداشت، توانست دو گل زیبا را وارد دروازه رقیب خود بایرن مونیخ کند. آن ها با این کار علاوه بر اینکه موفق شدند خود را به یک افتخار بزرگ برسانند برای فرگوسن با تجربه نیز ارزش و اعتبار تازه‌ای خریدند و او توانست به شهرتی جهانی دست یابد و اسطوره‌ی گذشته تیم را دوباره بازسازی کند.

 افتخارات منچستر یونایتد

قهرمانی در لیگ دسته اول و لیگ برتر انگلستان: ۱۹۰۸، ۱۹۱۱، ۱۹۵۲، ۱۹۵۶،
۱۹۵۷، ۱۹۶۵، ۱۹۶۷، ۱۹۹۳، ۱۹۹۴، ۱۹۹۶، ۱۹۹۷، ۱۹۹۹، ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا: ۱۹۶۸ و ۱۹۹۹

قهرمانی در جام باشگاه های جهان: ۱۹۹۹

قهرمانی در لیگ حذفی انگلستان: ۱۹۰۹، ۱۹۴۸، ۱۹۶۳، ۱۹۷۷، ۱۹۸۳، ۱۹۸۵، ۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۱۹۹۶، ۱۹۹۹ و ۲۰۰۴

قهرمانی در جام اتحادیه انگلستان : ۱۹۹۲ و ۲۰۰۶

قهرمانی در جام خیریه انگلستان : ۱۹۰۸، ۱۹۱۱، ۱۹۵۲، ۱۹۵۶، ۱۹۵۷، ۱۹۶۵، ۱۹۶۷، ۱۹۷۷، ۱۹۸۳، ۱۹۹۰، ۱۹۹۳، ۱۹۹۴، ۱۹۹۶، ۱۹۹۷، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷

قهرمانی در سوپرجام اروپا: ۱۹۹۱

قهرمانی در جام در جام اروپا: ۱۹۹۱

 ورزشگاه اُلد ترافرد



اُلدترافورد یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین ورزشگاههای فوتبال در بریتانیا و جهان است. در اوضاع و احوالی که بسیاری از باشگاهها از ورزشگاههای قدیمی خود به محلهایی جدید نقل مکان می کنند[نیاز به ذکر منبع]، منچستر


اُلدترافورد را حفظ می کند و به جای رفتن به جایی دیگر همان ورزشگاه قدیمی را توسعه می دهد.




:: موضوعات مرتبط: تاریخ , ورزشی , لیگ انگلیس , ,
:: بازدید از این مطلب : 500
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: